Mitt nye gamle kamera og litt annen snacks

Nå har jeg kjøpt meg et nytt kamera. Kameramodellen kom allerede i 2000, men for meg er det nytt siden det er kjøpt nytt i butikk. Siden det er så gammelt ble det også solgt på ryddesalg til en svært lav pris. Kameraet er et Nikon F80 film-speilrefleks, og jeg betalte 400 kr for kamerahuset. Man kan  finne dette kameraet brukt til denne prisen, så jeg er fornøyd. Ken Rockwell beskriver her. Han skriver: “The N80 (navnet på kameraet i USA) was introduced in February 2000 and was the best 35mm film camera for serious amateur photographers until those amateurs went digital.” Så langt har jeg bare tatt en filmrull med det som ennå ikke er framkalt. Derfor har jeg ikke sett noen av testbildene tatt med kamerat ennå. Men jeg tror jeg kommer til å ta mange gode bilder med det. Sammen med kameraet kjøpte jeg en Cosina 28-210mm som også var på tilbud (300 kr!). Nå har jeg også kjøpt et Tamron 19-35mm på tilbud. Jeg har bare prøvd det litt, men det virker veldig bra. Jeg gleder meg til å se bilder tatt med kameraet. Ken Rockwell har skrevet en god artikkel på siden sin der han skriver hvorfor film er bedre en digitale bilder. Jeg kom også nettopp over denne siden som jeg skal se mer på.  Selv har jeg flere filmkameraer og liker å ta bilder med film både i svart-hvitt og farger. Det er helt spesielt å fremkalle et bilde selv og se det komme fram på papiret. da har man ikke bare tatt bildet, men også “laget” det. Og så vil papirbildet vare for alltid. Det er også spennende å vente i flere dager på at en fargefilm skal bli framkalt i fotobutikken, og så bla gjennom bildene etterpå. Bildet under er av en bekk på Voss. Trykk på bildet for å se det stort.

Her er noen youtubefilmer jeg liker:

Alle filmene med katten Maru er morsomme. Jeg blir aldri lei av å se på morsomme katter på youtube. For å se flere youtubefilmer jeg liker kan dere se på http://www.youtube.com/andresb43. Mine egne filmer er ikke så mye å se på, men alle favorittene mine er bra filmer.

Categories: film, photography | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

