Fotosider verdt å se på

Jeg bruker mye tid på å lese om ting som interesserer meg på nettet, og en av de tingene er foto. Det virker som om det er skrevet nok på nettet om foto, kameraer og kameratilbehør til å kunne lese om det resten av livet. Så her er en samling linker til sider jeg følger med på eller nettopp har oppdaget.

Jeg er interessert i ny teknologi, og det å kunne filme med speilreflekskameraer er spennende nytt. Det åpner for mange nye muligheter som jeg ikke skal beskrive her (det hadde blitt en lang post), og det gir mange flere muligheten til å lage proffe filmer med et begrenset budsjett. En viktig person å følge med her er Vincent Laforet. Han var den første til å lage en film med Canon 5d Mark II, og kan derfor kalles en pioner innen filming med slr. Med filmen Reverie ble han raskt verdenskjent, og han har også laget flere andre filmer  senere (her og her) som alle er gode. Andre flinke personer som lager film med speilrefleks er Stu Maschwitz og Shane Hurlbut.

Jeg leser også om vanlig foto. En god fotoside er siden til Ken Rockwell som jeg også nevnte i forrige post. For Nikonfans vil jeg anbefale denne siden. Navnet Nikonians sier mye om hvem siden er for. Som kamera/fotonerd synes jeg gamle kameraer er fine og litt mer spennende å se på enn dagens plastkameraer. Et velbrukt og litt slitt Leica-kamera er awsometastic å se på. Denne siden har nesten bare bilder av gamle kameraer. Selv har jeg kommet til side 47 der. Noe jeg liker med slike sider er at de gjerne har linker til andre kule sider som denne kamerasamlingen og denne fotosiden. På den siste siden er shopen verdt å se på siden de har mange kule og spesielle kamera. Den siste siden jeg vil linke til i dag er denne. Hvis noen som leser dette er skeptisk til linken (hold musepekeren over så kan du se navnet nederst i nettleseren i firefox) så kan jeg si at det bare er fotoutstyr der. Men navnet sier litt om hva fotonerder tenker om fotoutstyr.

Dagens youtubefilm er også fotorelatert. Det er en musikkvideo til gruppen The Photo Club som bare rapper om foto. begge sangene de har laget kan høres på myspace-siden deres og kan kjøpes her.

Categories: photography | 1 Comment

Post navigation

One thought on “Fotosider verdt å se på

  1. Jeg vil legge til en anbefaling: Bloggen til Chris Weeks. Han jobber som kjendisfotograf i LA, og har gatefotografering som hobby. Han er fan av Leica, hunder og banneord, og en fantastisk dyktig fotograf.

    http://aphotocontributor.typepad.com/

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

